Saskaņā ar konsultāciju uzņēmuma Arthur D. Little jauno ziņojumu automobiļu izmantošana pasaules mērogā turpina pieaugt, neraugoties uz klimata apdraudējumiem.
Pētījumā, kurā piedalījās 16 000 autovadītāju 25 valstīs, secināts, ka daudzi lietotāji nevēlas atteikties no automašīnām.Īpaši tas attiecas uz iedzīvotāju grupām ar zemiem ienākumiem un lauku apvidos, kur sabiedriskais transports ir ierobežots.
Turpretī trīs ceturtdaļas (76 %) Eiropas pilsētu, kurās ir vairāk nekā 5 miljoni iedzīvotāju, iedzīvotāju ir gatavi atteikties no sava automobiļa. Eiropas pilsētās, kurās dzīvo mazāk nekā 250 000 iedzīvotāju, šis rādītājs ir 62 %.
Autovadītājiem no dažādām valstīm tika lūgts prognozēt, cik svarīgi pēc 10 gadiem – salīdzinājumā ar šodienu – viņiem būs savs transportlīdzeklis.
Respondenti Spānijā, Itālijā, Beļģijā, Norvēģijā, un Francijā piedāvāja salīdzinoši zemākus vērtējumus, kas liecina, ka viņiem tas būtu mazāk svarīgi. No otras puses, autovadītāji tādās valstīs kā Meksika, Saūda Arābija un Turcija prognozēja, ka pēc desmit gadiem viņiem būtu salīdzinoši svarīgāk, lai viņiem būtu savs automobilis.
Pētījumā atbildes tika sagrupētas arī atkarībā no vecuma. Salīdzinājumā ar tiem, kas vecāki par 45 gadiem, autovadītāji, kas jaunāki par šo vecuma slieksni, izrādījās vairāk piesaistīti saviem automobiļiem, paredzot nākotnes paradumus.
Eiropā, Ziemeļamerikā un Ķīnā vairāk jauniešu, nevis vecāka gadagājuma autovadītāju prognozēja, ka pēc 10 gadiem viņiem būs svarīga automašīna. Jautāti, kas viņus pārliecinātu atteikties no personīgā automobiļa, respondenti minēja jaunus, lētākus mobilitātes pakalpojumus (50 %) un šādu pakalpojumu augstu pieejamību (38 %).
Šie alternatīvie mobilitātes pakalpojumi ietver sabiedrisko transportu, privāto braucienu izsaukšanu un koplietošanu. Jautāti, kāpēc viņi izvēlas jaunus mobilitātes pakalpojumus, respondenti kā trīs galvenos iemeslus minēja elastīgumu (62 %), izmaksas (52 %) un vidi (44 %).
Saskaņā ar Starptautiskās Enerģētikas aģentūras datiem visā pasaulē turpina pieaugt jaunu reģistrēto akumulatora elektrotransportlīdzekļu un hibrīda elektrotransportlīdzekļu skaits, 2023. gadā sasniedzot 14 miljonus. Tomēr Arthur D. Little ziņojumā norādīts, ka joprojām pastāv vairāki šķēršļi elektromobiļu tirgus paplašināšanai.
Viens no galvenajiem šķēršļiem ir cena, jo daudzos tirgos elektrisko transportlīdzekļu sākotnējās cenas joprojām ir augstākas nekā tradicionālo automobiļu cenas. To neveicina arī valsts subsīdiju samazinājums vairākās valstīs. Papildus tam pētījumā apgalvots, ka visbūtiskākais šķērslis elektromobiļu ieviešanai ir “bailes no jaunā”, jo pircējiem var būt “aizspriedumi un priekšstati par tiem”.
Bažas rada arī uzlādes infrastruktūras nevienmērība, uzlādes laiks un bažas par akumulatora darbības laiku. Gandrīz puse (49 %) no tiem, kas neizvēlas BEV kā nākamo transportlīdzekli, kā iemeslu min akumulatora darbības laiku. Tiem, kam jau pieder BEV, otrdienas ziņojums liecina par augstu lojalitātes līmeni, jo 76 % no tiem plāno nomainīt savu transportlīdzekli pret citu BEV.
Ziņojumā arī uzsvērts, ka konkurence starp lielākajiem automobiļu ražotājiem kaitē darbībai pasaules mērogā. Starp uzņēmumiem, kas pašlaik saskaras ar šīm problēmām, ir Stellantis un Volkswagen, kuri nesen publicēja brīdinājumus par peļņu.
Viens no galvenajiem draudiem ir vājš pieprasījums Ķīnā, jo Eiropas ražotāji zaudē konkurentiem no Āzijas. Automašīnu ražotāji Ķīnā spēj ātri un lēti izstrādāt sarežģītus elektriskos automobiļus, kas piesaista patērētājus. Šī nelīdzsvarotība tagad draud ar tirdzniecības karu starp abiem blokiem pēc tam, kad Eiropas Komisija pagājušajā gadā sāka izmeklēšanu par Pekinas tirgus praksi.
Komisija uzskata, ka Ķīnas ražotāju panākumi ir saistīti ar negodīgām valsts subsīdijām, kas ļauj EV uzņēmumiem mākslīgi uzturēt zemas cenas. Pekina ir atbildējusi, apgalvojot, ka tās rūpniecība ir uzplaukusi dabiski.